donderdag 31 mei 2007

AZC Crailo gaat wellicht weer open. Een nieuwe kans voor een nieuwe P&R of P&B faciliteit

Doordat wellicht het AZC Crailoo weer tijdelijk open gaat, ontstaat er ook de mogelijkheid om de plannen voor het terrein in de toekomst nog eens te bezien.
Een goede Park en Ride of Park en Bike faciliteit moet dan tot de mogelijkheden horen, om op een aangename manier van daar naar het Media park of elders in de regio te komen.
Zie de Internet pagina van de gemeente Hilversum met vragen van het CDA over het AZC.
http://www.hilversum.nl/live/index.jsp?nav=397&loc=333846&det=135164

Inspraakavonden

Zorg dat je van de partij bent:
http://www.hilversum.nl/live/index.jsp?nav=399&loc=8186&det=134854

Verkeer (d)

Ingezonden brief van Heer Luijer naar de gemeente voor 30 April 2007.

Dat bewoners van Hilversum niet serieus genomen worden door het gemeentebestuur wordt steeds duidelijker.
Met het nieuwe bereikbaarheidsplan ( IBP) wil de gemeente Hilversum de wijk “Noord” meer afsluiten dan bereikbaar maken.
Als u nu de nieuwe plannen ziet, twijfelt u vanzelf aan het verstandelijk vermogen van onze “bestuurders”.
Duidelijk is in ieder geval dat ze geen les hebben getrokken uit het vorige gemeentebestuur dat door de kiezer naar huis werd gestuurd omdat die ook niet wilden luisteren.
Onder valse voorwendselen wil het gemeente bestuur haar plannen bij de bewoners door
“de strot” duwen.
Eerst wordt er gezegd dat het IBP niet bedoeld is voor het verkeer naar het mediapark maar op de borden bij de werkzaamheden staat toch echt duidelijk “het mediapark beter bereikbaar”
Het gaat ook hier dus weer niet om de Hilversumse burger, maar om strooplikken en slijmen bij het mediapark en bedrog naar de Hilversummers.
Want Oh wee, als het mediapark uit Hilversum zou verdwijnen!

Bereikbaar word je pas wanneer als je Hilversum ontsluit.
Dus geslotenverklaringen opheffen, één-richting verkeer opheffen, wegafsluitingen weghalen en de “ringen” afschaffen.
Alle verkeer dat in Hilversum zijn bestemming heeft, moet over de ringen omdat verder alles afgesloten is.
Dat betekend dat het verkeer van de A1 naar de A2 (over de Vreelandseweg) , samen met het verkeer naar het Mediapark in de file komt te staan met mensen die elders in Hilversum hun werk hebben en ’s avonds weer terug.
Om het nog erger te maken komt Hilversum met nieuwe, aanvullende plannen.
Zij kiezen echter een weg die wel allang afgesloten had moeten zijn, namelijk de verkeerde weg!
De verkeersvisie van de gemeente Hilversum is al jaren aantoonbaar een verkeerde visie.
De hele wereld heeft de mond vol over het milieu en wat doet Hilversum? Files creëren!
Het gebeurd bijna dagelijks dat de file die staat voor het Den Uijlplein begint bij de ’s Gravelandseweg en zelfs nog eerder!
Nu wil men het plantsoen aan de Johannes Geradtsweg als verkeersplein ombouwen zodat men niet meer vanaf het viaduct linksaf de Snelliuslaan opkan maar om het plantsoen heen moet rijden ( met de file mee) om dan rechtsaf de Snelliuslaan op te kunnen gaan.
Gezien vanaf het viaduct komt er dan aan het eind van het plantsoen een voorsorteerstrook naar links om die draai te kunnen maken.
Al eerder, direct na het viaduct, ligt al zo’n voorsorteerstrook!
Die wordt natuurlijk ook gebruikt door sluipverkeer maar zeker ook door bewoners van Noord!
Ook verderop wil men de middengeleider bij de Simon Stevinweg met een slimme barrière afsluiten zodat men ook daar niet meer linksaf kan. (Hulpdiensten wel)
Op de kruising met de Jacob van Campenlaan kan men bij de verkeerslichten nog wel linksaf maar dan bij de Floris Vosstraat niet meer!
“Noord” wordt dus voor de bewoners en bezoekers voor de bewoners vrijwel onbereikbaar
en als je dan uiteijndelijk in “Noord“ bent, moet je de meest onlogische capriolen uithalen om uit je wijk te komen om bijv. naar je werk te gaan.

De bewoners van “Noord” moeten er echt alles aan doen om de plannen tegen te gaan en de gemeente Hilversum ertoe dwingen om haar bewoners serieus te nemen.


Heel Hilversum kan bereikbaar worden maar dan moeten de eerder genoemde maatregelen genomen worden; geslotenverklaringen opheffen, één-richting verkeer opheffen, wegafsluitingen weghalen en de “ringen” afschaffen.
Dan wordt het verkeer van de “ringen” afgehaald, verdwijnen grotendeels de files, wordt de doorstroming bevorderd en wordt er aan het milieu gedacht.
Ook bedrijven in Hilversum worden beter bereikbaar door leveranciers en consumenten.
Bezoekers van Hilversum moeten minder zoeken, rijden minder verkeerd ( en dus veel te ver)
en komen dus ook niet meer terug in dezelfde file waar ze al eens instonden.

Om het helemaal onlogisch, onoverzichtelijk en onbegrijpelijk te maken, wordt het Den Uijlplein weer een kruising met verkeerslichten!
Een vuistregel zou moeten zijn; “verkeer zo min mogelijk proberen te regelen” Het lost zich zonder regelinstallatie meestal vlotter en veiliger op.
Het lijkt erop dat de Gemeente Hilversum bewust maatregelen wil nemen om zo min mogelijk wijken en dus bewoners bereikbaar te laten zijn.
Een weldenkend mens komt immers niet op dergelijke ideeën?


Ook de cijfers waar de gemeente zelf mee komt, laten zien dan de gemeente onder valse voorwendselen zand in de ogen van de Hilversummers probeert te strooien.
De gemeente gaat uit van 23.000 voertuigbewegingen, waarvan er 2000 naar het Mediapark gaan en ongeveer 2000 van de A1, via de ring en Vreelandseweg naar de A2.
Dat betekend dus dat er 19.000 hun bestemming hebben in Hilversum maar dat door de verkeersmaatregelen niet kunnen bereiken.

De signalen die de Gemeente Hilversum op de voorlichtingsavonden ontvangen hebben, spreken voor zich. ( Bewoners willen dit verkeersplan niet! )
Mochten ze dat niet doen ( en daar ziet het wel naar uit) dan moeten ze bij de eerstvolgende verkiezingen hard op hun beleid worden afgerekend!
(vers in ons geheugen staat nog de handel en wandel, kortom wanbeleid van mw. Heerschop)
Wat wel opvalt is dat de oppositie in Hilversum niet van zich laat horen op dit waardeloze verkeersplan.

Deze plannen zijn niet waarvoor het gemeentebestuur is gekozen.
In de verkiezingsstrijd riepen alle partijen dat Hilversum weer bereikbaar moest worden.
Nu ze in het gemeentebestuur zitten veranderen ze ineens van gedachten.
De huidige plannen zijn dus gewoon kiezersbedrog.

Wie weet er nu nog wat bij de gemeente. Van het Kastje naar de Muur, met hoge snelheid!

Tijdens een van de inspraakavonden werd door bewoners van de Johannes Geradtsweg opnieuw gevraagd om snelheidsbeperkende maatregelen in te stellen.
Een vraag die al jaren aan de orde is maar nooit werd gehonoreerd.
De heer Kooistra maakte zich er, zoals niet ongebruikelijk, gemakkelijk vanaf: “een taak van de politie, daar moet u zijn”. Microfoon weg, volgende vraag afkappen.

Gisteren vroeg ik daarom bij de politie om de hoogst noodzakelijke snelheids beperkende maatregelen, immers zoals de foto aangeeft is er 2 weken geleden weer iemand met de bekende hoge snelheid uit de bocht gevlogen, gelukkig op dat moment geen passanten.

Groot was mijn verbazing toen de politie mij meedeelde dat “dit een zaak van de politiek is”.
Een zo gaat de racerij dag en nacht door, vooral gedurende de avond en nacht, in de weekends op tijden waarop er geen politie is.

Frans Hofhuis, 31 mei 2007.

woensdag 23 mei 2007

Stop de wegpiraterij. Snelheidsduivels maken weer brokken


Het bewijs dat de Johannes Geradtsweg als racebaan wordt misbruikt, vooral in denachtelijke uren hebben we weer eens afgelopen weekend kunnen constateren. Twee jonge gasten in een auto, verliezen de macht over het stuur, zwieperen uit de bocht, en knallen tegen de 2 jonge kastanje bomen aan. De jongens komen met de schrik vrij, de 2 bomen zijn total loss. Gemeente, doe iets aan deze racerij. Stop de snelheidsduivels. Plaats drempels en flitspalen. En natuurlijk graag snel herplanten..

dinsdag 22 mei 2007

Bundelen van de krachten van de verschillende bewonersverenigingen

Middels een persbericht hebben we aangekondigd om met een aantal andere bewonersverenigingen de krachten te bundelen om onze eisen rond de IBP projecten kracht bij te zetten. De krachtenbundeling gaat onder de naam Hilversum Derde Macht. (HDM).
Kijk ook in de Gooi en Eemlander van vandaag dinsdag 22 mei 2007 op de voorpagina.

In een interview met RTV NH geeft onze voorzitter Henk een toelichting op dit initiatief.

maandag 14 mei 2007

Voorlopige Ontwerp IBP projecten ter inzage vrij gegeven.

Vandaag zijn de 3 IBP projecten: Den Uil plein/FlorisVosstraat, Simon Stevinweg/Snelliuslaan en Insulindelaan aan de bewoners tijdens een inloopavond in het gemeentehuis gepresenteerd.

Met de bezwaren van de bewoners zouden in dit ontwerp rekening gehouden zijn.

Op individuele basis, micro nivo gesproken, zijn er aanpassingen gemaakt nav de opmerkingen van de bewoners tav de gepresenteerde plannen tijdens de voorlichtingsavonden.

Echter, macro verandert er niets. Dezelfde contouren als voorheen. Er zal 50% meer verkeer door de Johannes Geradtsweg geperst gaan worden. Koste wat het koste. De bewoners zullen om moeten rijden zodat de Mediapark bezoekers en transito verkeer ongehinderd rechtdoor zal kunnen rijden (tenminste, volgens de berekeningen van de gemeente, gebaseerd op oude getallen en discutabele modellen.....).

De inspraak avonden zullen begin Juni worden gehouden. U zult hiervoor door de gemeente worden uitgenodigd.


Hierondere enkele foto's genomen van de tekeningen van de nieuwe plannen. Deze tekeningen zullen ook binnenkort op de website van de gemeente beschikbaar komen. Hier alvast een voorproefje, kunt u even checken hoe eea voor uw deur aangepast is.

Snelliuslaan: Het rondje rond het plantsoen blijft in het plan. De bereikbaarheid van en naar Noord wordt hier zo goed als geblokkeerd. Het plantsoen wordt verminkt en omgevormd tot opstelstrook voor wachtend, invoegend, rondtollend verkeer.































De Simon Stevinweg. Ook hier wordt de toegang tot Wijk Noord afgesloten. Omrijden naar de Jacob van Campenlaan als je erin of er uit wilt. Kom je vanuit de Simon Stevin weg en wil je naar het westen, dan zul je eerst moeten insteken doorhalen en af laten glijden via het Jing Jang pleintje dat bij de Floris Vos straat hiervoor zal worden ingericht. Veel verkeersbewegingen voor een eens zo simpel tochtje.














Dan het Den Uyl Plein. Dit wordt omgetoverd in een grote asfaltvlakte met 5 rijbanen en lange opstelstroken, dicht onder de huizen langs. Landschappelijk wordt de entree van Hilversum hier danig verminkt. Parkeerplaatsen verdwijnen. Autos zullen voor het rode licht met ronkende motoren staan te wachten totdat ze de stad in kunnen, want de file gaan we nu wel uit de stad weren met de intelligente stoplichten. De fietsers hadden eens voorrang in een fietsvriendelijke stad. Nu worden ze onderworpen aan de nukken van de verkeerslicht installatie. Voor de bushalte zul je naar de dagcamping moeten lopen. De Larenseweg krijgt eindelijk een doorgetrokken ventweg totaan de laatste huizen. Dat is een positief punt, maar daar heb je het IBP niet voor nodig.
Fietsers worden ook op het Floris Vos draaiplein vogelvrij verklaard. Het fietspad houdt daar even op te bestaan..
Autos komende vanuit de Floris Vos straat zullen haarspeld bochten kunnen oefenen waar ze tijdens de vakantie in de Alpen veel profijt van zullen hebben...


















Tot slot de Insulinde laan.
Ook hier veel asfalt en een vreemde constructie voor de haal breng faciliteit van de school. Geen turbo rotonde, wel een immens grote kruising met stoplichten. Het is maar zeer de vraag of de berekende verkeersstromen hier afdoende mee gediend worden.


woensdag 9 mei 2007

Oproep aan de Politiek van Hilversum: STOP ZINLOZE VERMINKING HILVERSUM!!

Aan alle raadsleden van de politieke partijen in Hilversum

STOP ZINLOZE VERMINKING HILVERSUM!!

Naar aanleiding van de drie informatie-avonden op 2, 3 en 4 april j.l. over de op handen zijnde totale verminking van de Larenseweg, Den Uijlplein en de Johannes Geradtsweg in het kader van het Integraal Bereikbaarheidsplan Hilversum het volgende:

Een goede verstaander had alledrie de avonden maar een half oor nodig om de nadrukkelijke wensen en voorstellen van de burgers (lees bewoners Hilversum-Noord) goed te verstaan en de algemene zéér grote weerstand tegen het Integraal Bereikbaarheidsplan (= Integraal Blokkeringsplan) te voelen.

Maar de Hilversumse politiek houdt de oren stijf dicht, luistert helemaal niet écht en heeft geen begrip voor zijn bewoners, gewoonweg schandalig!
De door de burgers geuite onvrede met de totale gang van zaken qua de toekomstige verkeersafwikkeling in Hilversum-Noord werd keer op keer door de ‘verkeersdeskundige’ de kop ingedrukt die steeds maar weer -tegen beter weten in- het eigen onzinnige Integraal Bereikbaarheidsplan bleef verdedigen.

De opdracht die de ‘verkeersdeskundige’ had meegekregen van de politiek was immers het totaal ontoereikende Integraal Bereikbaarheidsplan door de strot van de burgers te duwen, was het niet links dan rechts om. Als zoethoudertje krijgen we dan proforma nog inspraakavonden en zullen we moeten kiezen uit twee reeds voorgekookte en afgebakken voorstellen die allebei het daglicht niet waardig zijn en die de burgers ABSOLUUT niet willen. U zult moeten begrijpen dat we ons letterlijk belazerd voelen en in de kou gezet door de politiek.
Wél echter laat de politiek de oren hangen naar de directie van het Mediapark die een héle dikke vinger in de pap heeft en naar de onzalige mening van de politici uit de provincie Noord-Holland. Deze laatste hebben er al helemaal geen boodschap aan als Hilversum voor de eeuwigheid wordt verminkt.

In de Gooi en Eembode van 12 april j.l. heb ik gelezen dat Hilversum een ‘zorgzame mediastad wil worden in een groene oase’ met toerisme, een innovatieve zorgsector en de media hoog op de economische agenda…..dus nóg meer verkeer door ons schapendorp. Hoezo ‘zorgzaam’, allemaal prima maar niet ten koste van de eigen inwoners!!


Dames en heren politici u had op tijd verstandiger moeten zijn door
‘het plan Hille’ met beide handen aan te grijpen om van Hilversum écht een mediastad met allure te maken, een goed bereikbare stad met een rondweg zoals een behoorlijke stad betaamt. Wees fair en geef toe dat het met dat geldverslindende Integraal Bereikbaarheidsplan immers zielig gepruts blijft in de zijlijn.
Steeds maar weer méér verkeer over bestaande wegen proppen daar is het Integraal Bereikbaarheidsplan absoluut niet toereikend voor en dat weet u zelf ook drommelsgoed!

Het is ronduit een belachelijk plan Hilversum-Noord te verminken door o.a. wegen af te sluiten en bomen te kappen ten behoeve van lelijke verkeerspleintjes die juist nog meer verkeer zullen genereren omdat men twee keer over de Johannes Geradtsweg moet gaan rijden om de gewenste richting op te kunnen gaan.

Maar…. als er dan tóch pijn geleden moet worden, verdeel die pijn van 32.000 voertuigen per etmaal over de Johannes Geradtsweg dán eerlijk over meerdere wegen dan alleen deze weg waar alle andere doorgaande wegen uiteindelijk op uit komen en waarvan nu al toegegeven is dat de luchtkwaliteit boven de verantwoorde norm uitstijgt (dit kan ik beamen want als ik mijn voortuin sta te sproeien komen de autogassen me tegemoet, lekker gezond!).

Laat die vastgeroeste bekrompen gedachte dat de Erfgooiersstraat er niet bij betrokken kan/ mag worden nu eens varen en benut álle wegen aan de buitenkant van Hilversum inclusief de Bussummergrintweg, Bachlaan, Noorderweg (allemaal woonwijken net als de Johannes Geradtsweg) om het verkeer te spreiden hetgeen de leefbaarheid in z’n totaliteit ten goede zal komen.

En kom nu niet aan met smoezen dat zo’n maatregel onvoldoende doorstroming biedt, in tegendeel want een kind kan begrijpen dat meer openheid van wegen juist een betere afwikkeling van het verkeer garandeert. Bovendien behoud je de Larenseweg/ Johannes Geradtsweg als fraai entree voor Hilversum intact zonder dat het een monsterlijk asfalt gedrocht gaat worden.
Eens genomen besluiten dienen opnieuw bekeken en aangepast te worden aan de huidige situatie en dat kan altijd! Het zou de politiek sieren ook eens voor de eigen burgers op te komen.

Ik heb er geen bezwaar tegen dat het -ineens tot Dudokmonument gebombardeerde- autobedrijf van Sjoers blijft bestaan maar verplaats het geheel naar een andere plek in Hilversum zodat de Erfgooiersstraat ontsloten kan worden in één richting. Net zo goed als het kappershuisje gedraaid kan worden kan dat autobedrijf ook worden verplaatst.

Ik doe dan ook nogmaals een dringend beroep op de politiek alle klachten van de burgers zeer serieus te nemen en niet af te doen met ‘hier sta ik, ik kan niet anders’. Waar een wil is, is een (rond)weg………….
Een bekende uitdrukking is: ‘beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald’ en dat gaat in dit geval zeker op.

Een zeer teleurgestelde en verontruste bewoner uit Hilversum Noord,
M. Feitsma

23 april 2007