zaterdag 16 juni 2007

Brief van Gré ten Caat aan de Gemeente Hilversum betreffende het IBP, toegespitst op het Dudok Plantsoen

Aan de politieke partijen in Hilversum.

Geachte heren, dames,

Afgelopen maandag (11 juni 2007) ben ik op een inspraakavond geweest die ging over het IBP - en dan met name over de wijzigingen die doorgevoerd moeten gaan worden bij de afslagen vanaf Joh.Geradtsweg naar Simon Stevinweg en Snelliuslaan.
Al eerder heb ik hierover een mail gestuurd.

Het was maandagavond 11 juni een emotionole bijeenkomst. Bewoners van de Johannes Geradtsweg krijgen door die IBP-plannen nog veel meer verkeer langs hun huis en de wijk Hilversum-noord wordt moeilijk bereikbaar voor alle bewoners en bedrijven die hier zitten.

A.s. maandag 18 juni wordt dit IBP-deelplan behandeld in de commissievergadering: commissie Verkeer en Buurt. Daarom nog maar een keer een beschrijving wat het voor gevolgen heeft als het IBP-plan wordt doorgevoerd.

Natuurlijk heb ik er begrip voor dat het gemeentebestuur oplossingen zoekt voor het toenemende verkeer in Hilversum en dan vooral met het oog op de toekomst. Echter, het plan dat er nu ligt, hinkt op twee gedachten, mijns inziens. Er moet een betere doorstroming komen op de buitenring en dat denkt u dan op te lossen door meer wegen af te sluiten voor afslaand verkeer, waardoor juist méér verkeer op de buitenring komt en de doorstroming dus slechter wordt.

Een voorbeeld: als ik straks met mijn auto vanaf het viaduct komend linksaf wil slaan de Snelliuslaan omdat ik ongeveer op de hoek Snelliuslaan/Berlagelaan woon, kan dat niet meer. Ik moet op de Joh.Geradtsweg blijven rijden waar ik in de stilstaande file terecht kom, die bij de huidige daluren al halverwege het plantsoen begint en waarvan de oorzaak ligt bij de stoplichten Jac. van Campenlaan.
Pas aan het eind van het plantsoen kan ik naar links maar moet wachten op de verkeersstroom die vanaf Laren komt. Pas dan kan ik terugrijden op de Joh.Geradtsweg langs het plantsoen en bij de Snelliuslaan rechtsaf de wijk in.
In drukke spits sta je daar zo een kwartier te wachten. Ik moet dus twee keer over de Joh.Geradtsweg terwijl ik er helemaal niet hoef te zijn maar linksaf de Snelliuslaan in moet. Dus zorg ik straks, en velen met mij, als dit onzinnige plan doorgaat, voor verstopping op de Joh.Geradtsweg.

In de huidige situatie kan ik vanaf het viaducht meteen linksaf. Er is voorsorteerruimte voor ongeveer 5 a 6 auto's en eigenlijk geeft dat nooit problemen.
Overigens noemde de heer Wolters dit in de bijeenkomst dat er bij die afslag slechts ruimte zou zijn voor 2 auto's. Hij moest even later wel toegeven dat hij ongelijk had.
Ik vind dat je op zo'n bijeenkomst wel met goeie cijfers en informatie moet komen. Ik vond dit een minachting voor ons als bewoners en gebruikers van die weg.

Ik wil u dringend verzoeken die afslag daar niet te wijzigen. De verkeersoverlast op de Joh. Geradtsweg wordt er groter door.
De huidige situatie werkt goed. Bovendien is de Snelliuslaan Hilversum-noord in een doorgaande weg die naar twee winkelcentra leidt en naar de Noorderbegraafplaats. Dat verkeer moet straks dus ook allemaal die slalom om het plantsoen maken die absoluut niet nodig is. Het is geldwegsmijten en milieuvervuilend.
De rotonde bij het Mediapark heeft ook op het viaduct al voor een betere doorstroming gezorgd. De stoplichten bij de Jac.v.Campenlaan zijn nu het grote probleem.
De Simon Stevinweg kan ook open blijven met de nodige veiligheidsaanpassingen.

De heer Wolters en wethouder Boog kregen in bovengenoemde vergadering geen hand op elkaar voor hun plannen met de Joh.Geradtsweg.
Het is een zeer slecht plan. Verkeerskundigen moeten beter weten. Als je op een weg als de Joh.Geradtsweg meer verkeeer toelaat zal dat de doorstroming niet bevorderen.
Verkeersdeskundige Wolters zegt dat het wel zo is. Het klopt niet. Hoe eerder je je eigen wijk in kunt, hoe beter het voor de buitenring is.
Bovendien zegt hij dat als op dit stuk buitenring de zg voorrangspleintjes niet door zouden gaan, dat van invloed zou zijn op de gehele buitenring.
Dat is natuurlijk grote onzin.
Wolters spreekt over sluipverkeer dat de wijken in gaat, terwijl de gemeente wil dat men zoveel mogelijk de auto's op de zg 50-km wegen wil laten rijden. Dat zou een reden zijn voor deze zg voorrangspleintjes. Dat sluipverkeer valt valt wel mee want ik merk op de Berlagelaan niet dat het verkeer erg is toegenomen.
Bovendien is Noord een vrij rustige wijk en geen wereldstad waar de hele dag door verschrikkelijk veel auto's rijden. Een file aan de Snelliuslaan heb ik nog nooit gezien.

Er is maar één mogelijkheid om het verkeer op de buitenring door te kunnen laten rijden zonder al te veel hindernissen en dat is om zoveel mogelijk afslagen open te laten.
En de files die ook op de Snelliuslaan zullen ontstaan, als er niets gedaan wordt, zoals Verkeerskundige Wolters beweert, zullen heus niet lang zijn.

Het blijkt ook nu al dat je ook best kunt oversteken. De auto's op de Joh.Geradtsweg die praktisch stilstaan vanwege de stoplichten, laten je altijd door als je recht moet oversteken (van Snelliuslaan noord naar zuid en andersom) en dat doen ze ook met fietsers die moeten oversteken.
Kortom: Laat de afslagen open. Maak goeie zebra-oversteekplaatsen. Dat dwingt auto's ook om rustiger aan te doen.
Kijk wel wat je met fiets/voetgangersoversteekplaatsen veiliger kunt maken maar sluit GEEN wegen af.

Ik wil de gemeente dan ook dringend verzoeken naar de "echte verkeerskundigen", mensen die dagelijks op die weg rijden te luisteren.
U weet net als ik dat sinds er overal afslagen afgesloten zijn, de Diependaalselaan bv veel drukker is geworden.
Laten we de pijn van het drukke verkeer verdelen en dus niet alles over één weg.

En dan nog dit:
Een straat met tweerichtingsverkeer noopt tot langzamer en voorzichtiger rijden. Op een weg/straat met éénrichtingsverkeer wordt harder gereden. Bovendien zijn automobilisten soms ten einde raad door al dat omrijden, dat het te vaak gebeurt dat men dan toch maar in de verboden rijrichting een straat in gaat. Ik zie het vaak gebeuren. En dat is pas echt gevaarlijk, zeker voor fietsers.
Een straat met éénrichtingsverkeer haalt een deel van de verantwoordelijkheid van de automobist weg. Het is immers zo geregeld dat ze lekker door kunnen rijden!

U heeft een paar weken geleden toch ook het rapport gelezen waarin staat dat het aantal dodelijke ongelukken met auto's is verminderd de laatste jaren, maar dat er meer fietsers zijn verongelukt. Waar denkt u dat dan van komt?
Het is niet veiliger geworden voor fietsers op straat. Je weet niet waar je aan toe bent.

Ik hoop dat u bovenstaande informatie meeneemt in uw afwegingen ten opzichte van het IBP.
Zoals u ziet is een kopie van deze mail ook naar de bewonersvereniging Joh. Geradtsweg gegaan.

Met vriendelijke groet,

mw. G. ten Caat

Geen opmerkingen: