Historie:
Eens was de Johannes Geradtsweg een zeer gewilde weg. De weg had aanzien, de bewoners waren trots op hun weg, waar de sierlijke tuinen de weg omzoomden en de voorbijganger een aangename doorreis garandeerden. De huizen staan midden op het erf en de bewoners zaten vaak in de voortuin van voorbijgangers en overburen te genieten.
De huizen waren zo gebouwd dat het voor de bewoners goed mogelijk was om een praktijk aan huis te beginnen. Bezoekers konden makkelijk de huizen bereiken.
Nu:
Wat is er in de loop der jaren veranderd.
Door het toenemende verkeer is deze situatie danig veranderd.
Het verkeerslawaai, de luchtvervuiling en de onveiligheid op de straat heeft de bewoners terggdrongen naar hun achtertuinen en achterhuizen.
Het verkeerslawaai dringt nu onze kamers aan de voorkant van onze huizen binnen en deze zijn daarom minder geschikt als bijvoorbeeld slaapkamer.
Daarnaast zijn onze voortuinen volledig onbruikbaar om in te vertoeven, omdat het geluid en de uitlaatgassen dit onmogelijk maakt. Kinderen hebben we ook al verboden om er te spelen, want een wegspringende bal kan levensgevaarlijke situaties veroorzaken op de weg.
Bezoekers kunnen de huizen straks niet meer bereiken door alle omrijroutes.
De parkeerhavens zijn tot een minimum beperkt en op plaatsen gezet waar je met gevaar voor eigen leven in en uit moet stappen.
Kortom: We hebben ons allemaal teruggetrokken in onze achterhuizen en achtertuinen, waar geluid, vervuiling en verkeer ons minder hinderen.
Bij het toenemende verkeersaanbod zal dit nog ernstigere vormen aan gaan nemen.
Dit moet een halt toe geroepen worden. Tot hier en niet verder.
Het wordt dus hoogste tijd om onze relatie met onze straat te herzien. We zullen bij doorgang van de projecten van het IBP afscheid moeten nemen van de weg en deze de rug toe moeten keren.
Voorstel:
We zullen van de weg afgeschermd moeten worden, zodat we weinig aan elkaar herinnerd zullen worden. Het nut van weleer is nu een last geworden.
De bewonersvereniging is van mening dat een goede afscherming ons leefgenot zou vergroten. We zullen de gemeente vragen om voorzieningen te treffen om de verkeershinder te verminderen, door de rijweg van de omgeving af te schermen, zodat het geluid en de uitlaatgassen geweerd worden en er in de voortuinen weer gespeeld kan worden.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
1 opmerking:
Verkeer (d)
Dat bewoners van Hilversum niet serieus genomen worden door het gemeentebestuur wordt steeds duidelijker.
Met het nieuwe bereikbaarheidsplan ( IBP) wil de gemeente Hilversum de wijk “Noord” meer afsluiten dan bereikbaar maken.
Als u nu de nieuwe plannen ziet, twijfelt u vanzelf aan het verstandelijk vermogen van onze “bestuurders”.
Duidelijk is in ieder geval dat ze geen les hebben getrokken uit het vorige gemeentebestuur dat door de kiezer naar huis werd gestuurd omdat die ook niet wilden luisteren.
Onder valse voorwendselen wil het gemeente bestuur haar plannen bij de bewoners door
“de strot” duwen.
Eerst wordt er gezegd dat het IBP niet bedoeld is voor het verkeer naar het mediapark maar op de borden bij de werkzaamheden staat toch echt duidelijk “het mediapark beter bereikbaar”
Het gaat ook hier dus weer niet om de Hilversumse burger, maar om strooplikken en slijmen bij het mediapark en bedrog naar de Hilversummers.
Want Oh wee, als het mediapark uit Hilversum zou verdwijnen!
Bereikbaar word je pas wanneer als je Hilversum ontsluit.
Dus geslotenverklaringen opheffen, één-richting verkeer opheffen, wegafsluitingen weghalen en de “ringen” afschaffen.
Alle verkeer dat in Hilversum zijn bestemming heeft, moet over de ringen omdat verder alles afgesloten is.
Dat betekend dat het verkeer van de A1 naar de A2 (over de Vreelandseweg) , samen met het verkeer naar het Mediapark in de file komt te staan met mensen die elders in Hilversum hun werk hebben en ’s avonds weer terug.
Om het nog erger te maken komt Hilversum met nieuwe, aanvullende plannen.
Zij kiezen echter een weg die wel allang afgesloten had moeten zijn, namelijk de verkeerde weg!
De verkeersvisie van de gemeente Hilversum is al jaren aantoonbaar een verkeerde visie.
De hele wereld heeft de mond vol over het milieu en wat doet Hilversum? Files creëren!
Het gebeurd bijna dagelijks dat de file die staat voor het Den Uijlplein begint bij de ’s Gravelandseweg en zelfs nog eerder!
Nu wil men het plantsoen aan de Johannes Geradtsweg als verkeersplein ombouwen zodat men niet meer vanaf het viaduct linksaf de Snelliuslaan opkan maar om het plantsoen heen moet rijden ( met de file mee) om dan rechtsaf de Snelliuslaan op te kunnen gaan.
Gezien vanaf het viaduct komt er dan aan het eind van het plantsoen een voorsorteerstrook naar links om die draai te kunnen maken.
Al eerder, direct na het viaduct, ligt al zo’n voorsorteerstrook!
Die wordt natuurlijk ook gebruikt door sluipverkeer maar zeker ook door bewoners van Noord!
Ook verderop wil men de middengeleider bij de Simon Stevinweg met een slimme barrière afsluiten zodat men ook daar niet meer linksaf kan. (Hulpdiensten wel)
Op de kruising met de Jacob van Campenlaan kan men bij de verkeerslichten nog wel linksaf maar dan bij de Floris Vosstraat niet meer!
“Noord” wordt dus voor de bewoners en bezoekers voor de bewoners vrijwel onbereikbaar
en als je dan uiteijndelijk in “Noord“ bent, moet je de meest onlogische capriolen uithalen om uit je wijk te komen om bijv. naar je werk te gaan.
De bewoners van “Noord” moeten er echt alles aan doen om de plannen tegen te gaan en de gemeente Hilversum ertoe dwingen om haar bewoners serieus te nemen.
Heel Hilversum kan bereikbaar worden maar dan moeten de eerder genoemde maatregelen genomen worden; geslotenverklaringen opheffen, één-richting verkeer opheffen, wegafsluitingen weghalen en de “ringen” afschaffen.
Dan wordt het verkeer van de “ringen” afgehaald, verdwijnen grotendeels de files, wordt de doorstroming bevorderd en wordt er aan het milieu gedacht.
Ook bedrijven in Hilversum worden beter bereikbaar door leveranciers en consumenten.
Bezoekers van Hilversum moeten minder zoeken, rijden minder verkeerd ( en dus veel te ver)
en komen dus ook niet meer terug in dezelfde file waar ze al eens instonden.
Om het helemaal onlogisch, onoverzichtelijk en onbegrijpelijk te maken, wordt het Den Uijlplein weer een kruising met verkeerslichten!
Een vuistregel zou moeten zijn; “verkeer zo min mogelijk proberen te regelen” Het lost zich zonder regelinstallatie meestal vlotter en veiliger op.
Het lijkt erop dat de Gemeente Hilversum bewust maatregelen wil nemen om zo min mogelijk wijken en dus bewoners bereikbaar te laten zijn.
Een weldenkend mens komt immers niet op dergelijke ideeën?
Ook de cijfers waar de gemeente zelf mee komt, laten zien dan de gemeente onder valse voorwendselen zand in de ogen van de Hilversummers probeert te strooien.
De gemeente gaat uit van 23.000 voertuigbewegingen, waarvan er 2000 naar het Mediapark gaan en ongeveer 2000 van de A1, via de ring en Vreelandseweg naar de A2.
Dat betekend dus dat er 19.000 hun bestemming hebben in Hilversum maar dat door de verkeersmaatregelen niet kunnen bereiken.
De signalen die de Gemeente Hilversum op de voorlichtingsavonden ontvangen hebben, spreken voor zich. ( Bewoners willen dit verkeersplan niet! )
Mochten ze dat niet doen ( en daar ziet het wel naar uit) dan moeten ze bij de eerstvolgende verkiezingen hard op hun beleid worden afgerekend!
(vers in ons geheugen staat nog de handel en wandel, kortom wanbeleid van mw. Heerschop)
Wat wel opvalt is dat de oppositie in Hilversum niet van zich laat horen op dit waardeloze verkeersplan.
Deze plannen zijn niet waarvoor het gemeentebestuur is gekozen.
In de verkiezingsstrijd riepen alle partijen dat Hilversum weer bereikbaar moest worden.
Nu ze in het gemeentebestuur zitten veranderen ze ineens van gedachten.
De huidige plannen zijn dus gewoon kiezersbedrog.
Een reactie posten