zondag 8 april 2007

Impressie van de eerste voorlichtingsavond over de IBP projecten

De eerste avond: Het Den Uyl Plein en de Floris Vosstraat:

De plannen zijn door de ambtenaar verkeer Hr Wolters (d.wolters@hilversum.nl) en door de ambtenaar Landschapsarchitectuur mevr gepresenteerd. De presentaties zijn op de website van de gemeente te downloaden. (http://www.hilversumbereikbaar.nl)
Vragen, suggesties en problemen met de gepresenteerde plannen kunnen tot 30 April bij de heer Wolters (email hierboven) worden ingediend.


Verkeerssituatie:
Het aantal autos op de Johannes Geradstweg zal met 50% toenemen in de komende jaren. Nu, gemeten in 2006 zijn het er 21500 per etmaal (op het vak Johannes Geradtsweg). In 2020 zullen het er 32000 moeten zijn. De verkeersmaatregelen die genomen gaan worden, zullen tot deze verwerkings capaciteit leiden.

Gevolgen voor ons:
Voor ons als bewoners is dit natuurlijk rampzalig. Onze straat zal worden omgevormd tot een autoweg in de stad. Vervuilend, onveilig, niet oversteekbaar, met een aanzuigende werking voor transietverkeer naar Amsterdam en omstreken via Weesp en de Vreelandseweg.

Voor wie is dit IBP nou eigenlijk bedoeld:
Volgens zeggen zouden maar 2000 autos naar het mediapark gaan. Dit zijn gegevens van 2006. De werkzaamheden worden deels betaald door TCN (eigenaar/beheerder van het Mediapark) zodat de bereikbaarheid van het mediapark wordt verbeterd.
Maar als de totale capaciteit van de weg met 10000 wordt opgevoerd, en er maar 2000 voor het Mediapark zijn, voor wie doet de gemeente dit dan? Meer lokaal verkeer wellicht, maar vooral transiet verkeer. Dit moet kost wat kost worden ontmoedigd. De Johannes Geradtsweg mag geen overloop worden voor de A1.
Hier moeten door de gemeente en provincie keiharde garanties worden gegeven.


Nachtelijk vrachtverkeer:
Over het hinderlijke nachtverkeer is toegezegd dat wanneer er geen gewestelijk besluit is aan
het einde van dit jaar, er door de gemeente een voorstel zal worden gedaan. Deze toezegging is natuurlijk boterzacht, er hangt geen datum aan en de gemeente zal dit nooit in haar eentje kunnen regelen. Dit moet op gewestelijk/provincie nivo worden geregeld.

Suggesties:
Er zijn gedurende de voorlichtsavond vele suggesties gedaan:
Turborotonde, fietstunnels, laten zoals het is, de parallel weg doortrekken tot het einde van de bebouwing aan de Larenseweg, een goede afscherming van de weg, tolpoortjes etc.
Over alternatieven is in het verleden klaarblijkelijk nagedacht, maar daar is hier in de voorbereiding van de uitvoering geen plaats meer. De gemeente deed zeer laconiek over de suggesties en verwees zo ongeveer alles naar de prullenbak. Toch zullen de bewoners direkt aan het plein meer verkeer dichter onder de voorgevel krijgen. Dit geldt zowel voor de Larenseweg, Kamerling Onnes weg en de Johannes Geradtsweg. Ook zullen parkeerplaatsen worden verplaatst. Er kunnen alleen nog maar kleine wijzigingen worden geaccepteerd, zolang de verkeersstromen niet worden aangetast.
Een tweetal varianten voor de inrichting van het plein zijn gepresenteerd. Duidelijk was dat variant 2 beter was dan variant 1 en gevraagd werd of de burgerij wilde kiezen. Wijselijk hebben we dat allen niet gedaan. De gemeente heeft vervolgens aangegeven dat hun voorkeur naar variant 2 ging : 2 lange voorsorteerstroken ipv 3 kortere.

Floris Vos straat.
Bij de Floris Vos straat komt een soort Ying Yang pleintje, waar met omwegen de straat opgereden of overgestoken kan worden. Voor de omwonenden een moeilijk te nemen verkeersplein. Voor de fietsers een extra gevaar, omdat zij met de autos over de parallel weg moeten. Landschappelijk een crime. Het hele plantsoen wordt opgeofferd om een verkeerspleintje te realiseren.

Het aangezicht van Hilversum:
Landschappelijk wordt het aangezicht van Hilversum geschaad. Komende vanuit Laren wordt de entree van Hilversum een gedrocht. Een grote alsfaltvlakte.
Jammer , het had zo mooi kunnen zijn. De fraai beplantte rotonde met een fraai(er) monument erop zou een fraai visitekaartje voor de stad zijn.

Kortom, alles moet wijken voor het opkrikken van de verkeersstroom door de Johannes Geradtsweg. De inspraak is een wassen neus.

Planschade:
Makelaardij Kuijper stelde voor een hernieuwde taxatie te doen voor alle huizen en de waarde vermindering als planschade op de gemeente te verhalen. Hr Kooistra van de Gemeente bevestigde dat dit een mogelijkheid is.

Vervolg:
De gemeente heeft alle suggesties genotuleerd en zal deze in het Voorlopig ontwerp verwerken/verwerpen (met redenen). De notulen zullen naar de aanwezigen worden gestuurd.
We moeten er met zijn allen op toezien dat de gemeente onze suggesties serieus neemt.
Daarom, een oproep om uw suggesties alsnog schriftelijk naar de heer Wolters toe te sturen, zeker als uw suggestie niet in de notulen is opgenomen. Er moet een goede dialoog met de gemeente op gang komen. Zij moeten nu eens luisteren naar de bewoners van de straat en niet naar TCN en andere belanghebbenden.
Stuur een copy van uw suggestie naar het email adres van de bewonersvereniging (geradtsweg@live.nl), dan houden wij hier ook een vinger aan de pols.



Tijdpad:
Tot 30 April kunnen bij hr Wolters reacties op de projecten worden gegeven.
Het Voorlopig ontwerp zal op 22 Mei klaar zijn en in de raad worden besproken.
Op 4, 6 en 11 Juni zullen er inspraak avonden worden georganiseerd. Gedurende de zomer zal dan het ontwerp verder worden uitgewerk zodat het besluit na de zomer (begin oktober in de Commissie verkeer en Buurt) kan worden genomen en in 2008 de werkzaamheden plaats kunnen vinden. Kortom Hoogste tijd voor acties om te voorkomen dat de gemeente deze projecten zomaar in uitvoering brengt.

Geen opmerkingen: