donderdag 10 april 2008

Het externe onderzoeksrapport is uit.



Beste buurtbewoners,


U zult het vandaag wel in de krant gelezen hebben, het externe onafhankelijke onderzoek is uit.

Wij, het bestuur van de bewonersvereniging hebben het volgende persbericht uit doen gaan:


Persbericht

Nieuw onderzoek alarmeert bewoners Johannes Geradtsweg
Het Second Opinion onderzoek naar de luchtkwaliteit bij de Johannes Geradtsweg geeft aan dat het luchtvervuilingprobleem nog ernstiger is dan eerst al werd aangenomen. De slechtere resultaten hebben direct te maken met nieuwe inzichten, die er op wijzen dat blootstelling aan fijnstof duidelijk bijdragen aan hart- en longaandoeningen bij kwetsbare groepen, zoals ouderen en kinderen. De bewonersvereniging dringt daarom opnieuw bij de gemeente Hilversum aan op snelle en ingrijpende maatregelen om de Johannes Geradtsweg te verlossen van de dagelijkse veel te zware verkeersstroom.

Om de gevolgen voor de gezondheid van het IBP te toetsen gaf de gemeente Hilversum samen met de Bewonersvereniging JG aan twee onderzoeksbureaus opdracht tot een second opinion rapport, toegespitst op de gevolgen van fijnstof PM 10 aan omwonenden. Die vraag kwam in beeld toen de weg over de hei door de politiek werd afgeschoten, waarna het bereikbaarheidsplan IBP tot stand kwam. In het plan blijft het Media/bedrijven Park alleen dwars door woonwijken bereikbaar voor verkeer. De politieke besluitvorming streefde verbetering van doorstroming na, waardoor de hoeveelheid verkeer op de JGW in de komende 12 jaar met 50% zal toenemen tot 32.000 auto’s per etmaal! Daartegen richtte zich het verzet van de bewoners.

De paragraaf Gezondheid werd geschreven door Prof. Dr. C.P. van Schaijck, hoogleraar Preventieve Geneeskunde te Maastricht en nationaal leading expert op dit gebied. Hij was eerder adviseur van de gemeenten Amsterdam en Maastricht.
De conclusies van van Schaijck zijn allesbehalve geruststellend, eerder alarmerend. Werd in 2005 bij de besluitvorming in het algemeen het toenmalige z.g. wettelijk kader gehanteerd, in de korte tijd daarna blijken aannames grotendeels ingehaald door wetenschappelijke ontwikkelingen en inzichten. Anno 2008 draagt blootstelling aan fijnstof in beduidende mate bij aan hart- en longaandoeningen bij kwetsbare groepen zoals ouderen en kinderen.

Daarom worden thans vraagtekens gezet over de juistheid van het wettelijk kader; de acute blootstelling aan fijnstof in de komende jaren blijft door de plannen van de gemeente Hilversum verontrustend hoog, het zal in die mate bijdragen aan morbiditeit = ziekte en mortaliteit voor de bewoners aan de JG weg. Verkeersontmoedigende maatregelen lijken de meest logische keuze om de luchtkwaliteit en daarmee leefbaarheid en gezondheid nog ten goede te keren, constateert de professor. De vraag is of het door de gemeente gevoerde verkeersbeleid nog maatschappelijk acceptabel is. Hij legt een analogie met de situatie in Amsterdam en andere Europese steden, waar men heeft gekozen voor zeer stringente maatregelen om vervuilend (zwaar)autoverkeer te weren.

Andere uitgangspunten van het IBP staan ook onder druk: de leefbaarheid aan de Johannes Geradtsweg zal zwaar achteruit gaan: voor kinderen en minder validen wordt oversteken van de straat in de spits nagenoeg onmogelijk. Uit het oogpunt van omgevingskwaliteit en veiligheid beveelt het rapport onder meer aan om zowel overdag als ’s avonds een adequate handhaving van de maximum snelheid in te stellen.

In reactie op deze conclusies van het rapport heeft de Bewonersvereniging de gemeente formeel verzocht verdere besluitvorming met betrekking tot uitvoering van het IBP op te schorten totdat aan de bewoners duurzame garanties voor hun gezondheid kunnen worden gegeven.

1 opmerking:

Anoniem zei

In reactie op uw stuk op Blogspot het volgende:
Er staan een aantal suggesties in uw stuk waar u erg mee moet oppassen. De suggestie "Voorzieningen voor langzaam verkeer" bijvoorbeeld, druist diametraal in tegen de fijnstof discussie. Langzaam verkeer (denk aan optrekkende auto's) veroorzaakt beduidend meer fijnstof dan rijdend verkeer.
Daartegenover staat dat hoe sneller het verkeer doorstroomt, hoe meer automobilisten geneigd zullen zijn de sluiproute door Hilversum te verkiezen boven een file op de A1 - A27.

Naar aanleiding van de huidige inzichten mbt fijnstof is er een hernieuwde -politieke- interesse ontstaan voor serieuze alternatieven.
In de Gooi en Eemlander van Zaterdag 12 april wordt een suggestie gedaan voor een tunnel naar het mediapark. Dat lijkt misschien onhaalbaar, maar op basis van een vergelijkbaar onderzoek (met dezelfde dramatische conclusies) van Prof van Schaijk, wordt in Maastricht de A2 compleet ondertunneld.

In reactie op van Schaijk’s "second opinion" doet raadslid Berenschot op de site van Leefbaar Hilversum een poging de weg LANGS de hei (niet "over de hei" zoals door tegenstanders werd gesuggereerd) op basis van de nieuwe inzichten nieuw leven in te blazen. Mijns inziens moeten wij dit soort acties van harte actief ondersteunen.
Ook het plan van tolheffing op "doorkruisers" van Hilversum (volgens mij ook een initiatief van LH en VVD) lijkt mij een effectief en efficiƫnt middel tegen de toename van het aantal auto's over de JGW.

De "second opinion" moeten we mijns inziens aangrijpen om het nieuwe (politieke) momentum dat ontstaat aan te grijpen om -samen met daarvoor ontvankelijke partijen- op zoek te gaan naar effectieve maatregelen. De tijd is er nu rijp voor.

Want pas op, het gaat niet alleen over het effect van fijnstof voor bewoners van de JGW. Fijnstof reist ver. Het gaat daarom over de wijde omgeving van de JGW en niet te vergeten de wijde omgeving van de Diependaalse laan. Ik hoop dan ook dat meer mensen wakker schudden van dit alarmerende rapport.

A.Berger